hits

Blogg

Knallsterk vår på TVNorge

I går lanserte TVNorge sin vårsesong med et tablå fylt med velkjente konsepter, i god blanding med spennende nyheter. Første inntrykket er tydelig; dette ser veldig lovende ut.

Siden 2009 har trenden for SBS Discovery og deres hovedkanal, TVNorge, vært meget positiv. Vårens program legger definitivt til rette for videre vekst.

Blant personer 20-60 år har kanalgruppen sett en betydelig vekst i markedsandel de siste 6 årene.

TVNorge sitt tablå til våren:

Det blir et gjensyn med klassikere som Åndenes makt, 71 grader nord og Helt perfekt, mens Aamodt og Kjus har fått en liten oppussing ved at de nå er på bortebane. Det satses også videre på suksessene Neste sommer og På liv og død, som hadde et seersnitt på henholdsvis 443 000 og 343 000. 

 

Mellom bakkar og berg og Jegertvillingene

 

Blant nysatsningene så finner vi blant annet Mellom bakkar og berg, som er en slags sketsjeparodi på Norge Rundt med Espen Eckbo, Lene Kongsvik Johansen, Odd-Magnus Williamson, Henrik Thodesen og Kevin Vågenes. Klippene jeg har sett virker svært lovende, og med profilerte tv-personligheter så knyttes det store forventninger til programmet.

Et av vårens "wildcard" er definitivt Jegertvillingene. Programmet følger to jaktfrelste tvillinger fra Nord-Norge på diverse jaktmarker i USA. De korte snuttene jeg har sett ser gode ut, men dette kan fort bli en av vårens skuffelser.

 

Jeg mener:

 

TVNorge presenterer et knallsterkt tablå for våren. Tablået har en god blanding av klassikere som man vet vil levere seere, og en hel del spennende nysatsninger.  Jeg mener at TVNorge definitivt har lagt grunnlaget for videre vekst med dette sendeskjemaet. I tillegg til svært lovende program på hovedkanalen, satser man videre på kjente konsepter på nisjekanalene.

For annonsører er det betryggende å se at TVNorge lanserer et såpass sterkt tablå. Annonsørene kan føle seg sikre på reklameleveranser, med attraktive plasseringer i prime-time og muligheten for å nå mange seere på kanalen. At TVNorge leverer et så sterkt sendeskjema styrker TV som reklamekanal denne våren.

 

 

TV 2 vokser, NRK taper igjen



TV 2 kaprer nok engang markedsandeler i den kommersielle målgruppen personer 20-60 år, og det på bekostning av statskanalene.

Sammenlignet med tidligere år ser det svært lyst ut for både TV 2 og SBS Discovery, mens NRK på sin side må klø seg i hodet. Statskanalene har sett en betydelig nedgang mot tidligere år:



Etter OL i februar har ikke TV 2 sett seg tilbake, de kan vise til en gjennomsnittlig vekst i markedsandel på ca 13 % i år. Mens de andre kommersielle kanalene holder så godt som status quo i oktober så kan TV 2 vise til en betydelig vekst. Tallenes tale er klar; TV 2 er nesten 4 prosentpoeng større enn NRK i oktober. Med den siste tidens utvikling er det fristende å kåre TV 2 til vekstvinneren i 2014 allerede nå.



Oktober er en viktig måned for kanalene. Så godt som alle de store satsningene til kanalene er i gang, og seervanene er i stor grad satt. Historisk sett har NRK hatt en høy markedsandel i personer 20-60 år i november og desember, og det skal bli spennende å følge om TV 2 og SBS Discovery fortsetter veksten og opprettholder seervanene inn mot jul.

De kommersielle kanalene vinner i august

 

Høsten er på trappene og i tradisjon tro har TV-kanalene startet sine høstsatsninger. TV 2 har vært tidligere ute enn konkurrentene med storsatsningene og har allerede vært på med blant annet Idol, Født i feil kropp og Skal vi danse. SBS Discovery startet premiereuken på søndag, med Alt for Norge og et gjensyn med Big Brother.

August viser seg som en svært god måned for de kommersielle kanalene. NRK fortsetter den dårlige trenden fra i våres, og de kommersielle kanalene tar andeler i målgruppen personer 20-60 år.

TV 2 var tidligere ute med høstsesongen enn konkurrentene, men på tross av dette er det SBS Discovery som kan vise til størst vekst i august måned. De to kommersielle kanalhusene er nå tilnærmet på høyde med statskanalene i målgruppen personer 20-60 år.

TV 2

Idol er i gang med sin åttende sesong og har startet meget bra. 495 000 fikk med seg første audition-runde, mens fredagens sending trakk 662 000 skuelystne nordmenn. TV 2 har et godt grep om fredagen og har med den tidlige Idol lansering lagt grunnlaget for å forme seervaner om fredagene.

Det er ikke bare Idol som har levert gode seertall for TV 2, både Skal vi danse og God kveld Norge åpnet med sterke seertall. Satsningen Født i feil kropp tok mange på sengen da programmet åpnet med hele 638 000 seere. I etterkant har premieren krøpet over 700 000 seere hvis vi inkluderer opptaksseing foretatt innen 7 dager etter sending. 

TVNorge

På tross av en senere start, så kom TVNorge i 100 ut av startblokka. Søndagens premieresendinger var en stor suksess, hvor Alt for Norge trakk 493 000 til skjermen, mens 339 000 fikk med seg Big Brother på TVNorge og FEM. Frem til Farmen kommer på TV 2 vil vi nok se at søndager kommer til å bli en TVNorge dominert dag.

Jeg mener:

Vi ser en svært sterk åpning fra både TV 2 og SBS Discovery, samtidig ser MTG og FOX også en liten vekst i august.

NRK fortsetter sitt fall på bekostning av de kommersielle kanalene. De kommer sterkere tilbake når deres høstsatsninger, med blant annet "The Hit", er å finne på skjermen, men i mellomtiden står dragkampen mellom de kommersielle kanalhusene.

De kommersielle kanalene er soleklare vinnere i august, og mange av høstens satsninger har allerede lagt grunnlaget for å bli seerfavoritter fremover.

Lovende høst på TV 2



Den 19. august presenterte TV 2 høsten med brask og bram. Høstprogrammet byr på kjente og kjære konsepter, i blanding med noen nye, og kanskje mer spennende, satsninger. Konseptene som blir å finne på TV 2 til høsten er mangfoldige:

TV 2 satser på konsepter som Idol,Farmen, Senkveld og Skal vi danse som alle har levert jevnt over 500 000 seere de senere årene. I så måte opprettholder definitivt TV 2 leveringsevnen for annonsører denne høsten.  I tillegg til de velkjente konseptene satser de på noen spennende nye konsepter. Født i feil kropp har eksempelvis begynt ekstremt godt, og bygget forventninger rundt fortsettelsen da programmet fikk hele 638 000 seere på mandagens premiere.

Utover dette virker det som at Kampen for livet, Sporløs, Meglerne og Idol jr. er de sterkeste kortene blant nysatsningene. Truls Svendsen har gjort stor suksess med Truls - oppdrag hurtigruta og det skal bli spennende å se hvordan Meglerne med Svendsen i spissen gjør det i høst. Det vi har sett ser unektelig bra ut, men for komedie har det historisk sett vært vanskeligere å oppnå gode seertall enn typiske "feelgood" programmer som vi tradisjonelt har sett ham i tidligere.

Tidligere har vi fått innblikk i livet til Tone Damli Aaberge på TV 2, men denne gangen er det Sandra Lyng Haugen som skal vise frem sitt liv på TV 2 Bliss. Tone leverte jevnt med seere på TV 2, og det blir interessant å se om Sandra kan levere seere på TV 2 Bliss. For de som ikke får nok med å følge Sandra sitt liv, så får man også et gjensyn med Bloggerne på TV 2 Bliss.

For de ishockey interesserte så vil TV 2 Zebra følge Espen "Shampo" Knutsen og hans Vålerenga Hockey, både på og utenfor banen, i 20 episoder. De sportsinteresserte vil definitivt ha interesse av å få med seg denne serien, promoen viser svært lovende tendenser. Realiteten er dog slik at hockey er nisjeidrett i Norge, og historisk sett har hockey hatt vanskelig for å levere gode seertall. Forventningene til seertallene på konseptet er derfor moderate.  

Jeg mener:

TV 2 kan vise til et svært bredt spekter i høstens program, og det er definitivt noe for alle og enhver. Det er betryggende for annonsørene at man satser på sikre kort, som igjen betyr stor leveringsevne. Det er dog ikke utenkelig at vi kan komme til å se en liten nedgang på de mest satte konseptene, som eksempelvis  Skal vi danse.

Vi tror det skal bli vanskelig for konkurrentene å hamle opp med TV 2, da de er i en positiv trend etter både OL og fotball-VM og har klart å tiltrekke seg nye seere som velger TV2 som sin første kanal.  Men TVNorge har også et svært godt tablå i høst, så hvem som stikker av med seerne på ukedagene er vanskelig å forutse. TV3 antas å gå en tøff høst i møte og vil nok miste noen andeler. NRK har skuffet stort i 2014 og må stoppe den negative trenden. Vi er usikre på om de klarer det denne høsten.

Vi gleder oss til å se hvordan høsten utspiller seg. Konkurransen mellom de to største kanalhusene har aldri vært høyere. Forhåpentligvis betyr dette at trenden med økende grad av tv-seing på kommersielle kanaler fra i våres fortsetter til høsten.

TV 2 er foreløpig et hestehode foran med tanke på at noen av høstens programmer allerede har startet, og har fått muligheten til å forme vaner blant tv-seerne. Det eneste negative med høstens skjema på TV2 er at vi ikke ser en programmering som vil føre til foryngelse av seermassen.

TV 2 klatrer i sommer

Kilde: Vg.no

Om sommeren så preges sendeskjemaet til TV-kanalene av lavsesong, og de fleste kanalene sender som regel en del repriser. I år har TV 2 kunnet skimte med både fotball-VM og Tour de France, og dette har utvilsomt bidratt til at juni og juli har sett svært bra ut for kanalen. I personer 20-60 år ser markedsandelene slik ut:


I juni og juli går TV 2?gruppen opp med 2,9 prosentpoeng mot fjoråret. Hovedkonkurrenten SBS Discovery går tilbake 0,6 prosentpoeng, men har allikevel opprettholdt en imponerende markedsandel i en tid hvor det var forventet at TV 2 skulle kapre markedsandeler. FOX, som består av National Geographic, Fox og BBC Entertainment, vokser og har så langt tilbakelagt et veldig godt år og kan vise til vekst i 6 av årets 7 gjennomførte måneder. MTG på sin side fortsetter fallet, hvilket innebærer at kanalhuset har mistet markedsandeler i like mange måneder som FOX har sett vekst hittil i år.

TV 2 kaprer markedsandeler på bekostning av NRK, SBS Discovery, MTG og andre kanaler. NRK har, på tross av fotball-VM, sett en nedgang i markedsandel på 0,3 prosentpoeng i sommer.

Samleposten "Andre kanaler" har falt i markedsandeler siden 2010, og forklaringen på dette kan være inntoget av tilbydere som Netflix, Viaplay, Dplay, TV2 Sumo og HBO Nordic.  Markedet har i lang tid gått mot å bli mer fragmentert ved at vi ser på stadig flere kanaler. Med tilgang til nevnte aktører har folk mindre behov for å kanalsurfe nedover kanallisten om de ikke finner noe interessant på de store kanalene. Det er mer fornuftig og heller å starte opp Netflix eller Viaplay hvor man vet det er enormt med innhold.

 

Sommerens satsninger

 

Sommertid på TV 2: TV 2 pusset opp konseptet i forkant av sommeren, og satset på å gjøre det yngre med programlederne Guri Solberg, Ida Fladen og Gunhild Dahlberg. Programmet, som man forventet skulle levere mellom 250 000 og 300 000 seere, har høstet mye kritikk i media. Blant andre var de tidligere TV 2 profilene Oddvar Stenstrøm og Per Ståle Lønning ute og kritiserte det de mente var slett journalistikk. Programmet har skuffet og snittet på 179 000 seere. I tillegg har ikke seerprofilen til programmet blitt nevneverdig yngre. TV 2 må nok vurdere hva de skal gjøre med konseptet videre.

Allsang på Grensen: Katrine Moholt har også denne sommeren vært programleder for Allsang på Grensen sendingene fra Halden. Allsang på Grensen som konsept har alltid appellert til de litt eldre seerne, og dette er noe TV 2 er klar over. I år ble konseptet flyttet lengre ut på sommeren som følge av Fotball-VM, og forventningene våre var derfor moderate til konseptet. Allikevel har Moholt og kompani trukket 336 000 seere i snitt, hvilket må sies å være imponerende tatt i betraktning at programmet går klokken 20:00 på sommerkvelder.

Sommer i Dyreparken: I år kunne vi se Janne Formoe og Gaute Grøtta Grav lede sendinger fra Dyreparken i Kristiansand. Programmet snittet på 250 000 seere, noe som er i tråd med hva man kan forvente på en lørdagskveld i sommermånedene.

Jeg mener:

TV 2 har nytt godt av Tour de France og fotball-VM. Samtidig har kanalen produksjoner som ?Allsang på Grensen? og ?Sommer i Dyreparken? som begge har trukket mange seere til TV-skjermen i sommer. Markedsandelene går i favør TV 2, og det er nok mye grunnet et mindre fokus på repriser enn det konkurrentene har hatt.

 FOX-gruppen, på tross av sin størrelse, skal heller ikke glemmes i det hele. De har lagt bak seg et veldig godt år og fortsetter veksten også i sommer. Vi gleder oss til TV-høsten, hvor det utvilsomt blir en dragkamp mellom TV 2 og SBS Discovery. 

"Alle" ser på VM


Kilde: tv2.no

VM fikk i år en forrykende start med angrepsvillige lag som sørget for at turneringen åpnet med svært mange mål. VM er en folkefest, og folk vil se mål.

De som ikke tar turen til Kontraskjæret, puber, eller samfunnshus om du vil, blir målt via TV-meteret. Det vil si at seertallene reflekterer de som har sett kamper på lineær TV hjemme hos seg selv, eller hjemme hos andre. Det er grunn til å tro at det foreligger en del skyggetall her da fotballsendinger er preget av mye samseing utenom hjemmet. Allikevel ser vi at VM sees mye i stuene der hjemme, til stor glede for NRK1 og TV2.

TV2 sparket i gang mesterskapet med Brasil mot Kroatia, som i skrivende stund er den mest sette kampen på kanalen. Generelt sett ser vi at kampene som går klokken 21:00 og 22:00 har en høyere rating enn de som går tidligere i prime-time (prime-time: 1800-2359). Hittil i år har 66,4 % av befolkningen med tilgang til TV sett en kamp hjemme hos seg selv eller andre.


Kilde: TNS Gallup

På NRK er det Spania mot Chile som er den mest sette kampen, men generelt sett så ser vi at kampene på NRK1 har hatt jevnt flere seere. Dette skyldes nok utelukkende at de har hatt flere kamper med bredere appell:


Kilde: TNS Gallup

VM fenger ikke seere bare i Norge, også i nabolandene Danmark og Sverige har VM appellert til seere. Vi ser at nabolandene har vært i stand til å mobilisere flere seere, men det hører til historien at norske husstander med tilgang til TV er 4 141 000, mens i Sverige og Danmark er det respektivt 8 236 000 og 4 861 000.

Oversikt over seertall (personer 12 år+) i Norden:


Kilde: TNS Gallup

TV2 gjør en forrykende TV-vår

Det har vært et innholdsrikt TV-halvår hvor kanalene unektelig har hatt mye på tapetet. I forkant av TV-våren mente vi i Carat at TV2 presenterte det sterkeste tablået og at de hadde gode muligheter for å dra med seg seere videre utover våren.

Med utgangspunkt i dette spådde vi TV2 som vårens vinner. Vi mente også at MTG presenterte et litt for snevert tablå til å kunne hevde seg denne våren.

Ser vi på markedsandelene blant personer 12 år og oppover i årets fem første måneder er det TV2 som er den klare vinneren med en oppgang på 5,7 prosentpoeng kontra fjoråret.

NRK-kanalene mister andeler til de kommersielle kanalene, hvilket er positivt sett med annonsørøyne. TV2, SBS Discovery og FOX har alle lagt bak seg en vår hvor de kan vise til vekst.

TV2 sin vekst skyldes ikke bare at de hadde OL. Trekker vi fra arrangementet  ser vi at kanalen har økt da og. Man kan trygt si at kanalen har levert godt denne våren.

Hvilke konsepter har levert?

Vi ser på noen konsepter som har vekket interesse hos folket i forkant av sesongen, og hvordan disse har levert:

Truls leverte virkelig kanontall på TV2, og seertallene var over all forventning. Det skal bli spennende å se om Truls Svendsen får muligheten til flere konsepter på bedre sendetider enn det han ble tilegnet denne våren. Utover dette leverte Norske talenter  vanvittig godt, mens Hver gang vi møtes sviktet til dels med å levere opp til forventningene. Noe jeg mente var tidvis forventet grunnet manglende stjernefaktor.

TVNorge har levert en god vårsesong. Neste sommer ble fort en favoritt hjemme hos seerne, og Helt Perfekt leverte historisk gode tall. Dessverre for kanalen så skuffet storsatsningen Den siste viking hvilket vår forhandlingsdirektør Jarle Thalberg mente var
fordi realityserien manglet en god helhet.  Utover dette så leverte 71 grader nord og Costa del Kongsvik meget godt, mens Åndenes makt ble offer for at de ble flyttet fra søndag til onsdag. Kanalen valgte til slutt å spare resten av episodene til høstsesongen.

TV3 har hatt en ekstremt tung vårsesong. Et tynt tablå preget av mye repriser, la opp til at det skulle bli tungt å hamle opp med svært sterke tablåer fra konkurrentene TV2 og TVNorge. Paradise Hotel  leverte under forventet. I tillegg måtte kanalen se at Hele Norge Baker også fikk et fall. Samlet gjorde dette at kanalen leverte en vårsesong de helst vil glemme så raskt som mulig.

Jeg mener:

De fleste av de kommersielle kanalhusene økte sine markedsandeler på bekostning av NRK-kanalene, hvilket er svært positivt. Det er bare å berømme de kommersielle kanalhusene for at de virkelig har satset. TV2 står igjen som den klare vinneren, mens SBS Discovery viser at de har muskler til å kjempe om seerne og annonsørkronene. Konkurransen har aldri vært hardere.

På den andre siden finner vi TV3. Kanalen er nødt til å ta drastiske grep og trenger et mye bredere repertoar for og ikke ende som en nisjekanal i forhold til sine konkurrenter. De må legge våren bak seg og stake ut en ny kurs. Mye tyder på at TV2 kommer til å levere et fantastisk år. De går inn i en sommer med Fotball-VM og Tour de France med gode andeler bak seg.

Vi gleder oss til TV-høsten, men først så skal vi se hvem som  vinner fotball-VM.

Eurovision trekker mange seere

Kilde: TV2.no

Eurovision har pågått siden 1956, og programmet trekker hvert eneste år ekstremt mange seere til TV-skjermen. Seertallene varierer naturlig nok med Norges vinnersjanser, og i år endte Carl Espen Thorbjørnsen og Norge på en 8. Plass.

Debattene har i liten grad dreid seg om vårt eget bidrag, men snarere vinneren Conchita Wurst fra Østerrike som har vært utsatt for en rekke hatkampanjer for å få henne ut av konkurransen. Konkurransen i år har dreid seg mye om politikk, både i form av den anspente situasjonen i Øst-Europa og tidvis kontroversielle homo-uttalelser.

Da Russland fikk sine poeng ble de møtt med buing fra salen, noe som var en tydelig ytring om hva man mener om politikken som har blitt førende for landet den siste tiden. I kontrast ble vinneren Conchita Wurst møtt av øredøvende jubel da hun fikk poeng. 

Hvordan er interessen for Eurovision i forhold til foregående år?

Eurovision trekker jevnt mange seere til TV-skjermen, både i innledende runder og i finalen. De innledende rundene preges dog av en stor andel eldre seere. I årets semifinaler var over 70 % av seerne over 50 år, men på finalesendingen er situasjonen annerledes, her er 50 % av seerne over 50 år. Finalesendingene har altså bredere appell enn de innledende rundene.

På det meste var det 1 533 000 personer som var innom lørdagens finalesending, mens 1 391 000 fulgte programmet i snitt. Programmet har med andre ord ekstremt høy appell.

Her følger en oversikt over hvordan finalesendingene av Eurovision har gjort det de siste årene: 




Norske talenter


Kilde: Midtsiden.no

Norske talenter er inne i sin 6. sesong på TV2. Programmet har samlet mange seere på fredagskveldene og er et program som virkelig har levert for TV2. I 2013 tok man en pause fra konseptet, mens man nå er tilbake på skjermen på fredagskveldene. Jeg ser på hvordan de tre siste sesongene har gjort det.

Det kan late til at et års pause fra konseptet har betalt seg for TV2. Årets sesong har betraktelig flere seere enn de to foregående. Finalen går på TV den 23. mai, og forventningene til finalen er naturlig nok høye etter en sesong med gode leveranser fra programmet. 


De siste årene har TVNorge (SBS Discovery) hatt en høy vekst i målgrupper som er attraktive for annonsører. På tross av veksten har fortsatt kanalen til gode å satse på programmer i helgen. På bakgrunn av veksten til TVNorge blir det stadig viktigere for TV2 å ha programmer som leverer mange seere i helgen.  Annonsører ønsker ofte å legge reklame inntil programmer med mange seere slik at man når raskt ut med budskapet man har. Per dags dato er det fortsatt TV2 som passer best til dette formålet. Dette er blitt et viktig differensieringspunkt for TV2 i dagens TV marked, og i så måte er det veldig oppløftende for kanalen å se at Norske Talenter leverer såpass godt som det gjør.

I tillegg til å levere mange seere er programmet også preget av mye samseing, altså familier som ser programmet sammen. Vi kan videre se at programmet har en svært bred og attraktiv seerstruktur:

Videre kan vi se at programmet har tiltatt utover sesongen, og dette skyldes nok flere faktorer. Først og fremst så pleier naturlig nok konkurransepregede program å tilta etter hvert som konkurransen tilspisser seg. Norske Talenter har nok også fått en effekt fra OL på TV2 hvor kanalen fikk promotert programmet for svært mange seere. Det er naturlig at et program svinger i antall seere utover sesongen, og at det nå ligger på jevnt i overkant av 600 000 seere er å betrakte som svært godt.


Kilde: TNS Gallup

Min mening:

Årets sesong av Norske Talenter har uten tvil levert over forventning. I kjølvannet av OL så har programmet levert høyere seertall enn det gjorde i forkant, og i så måte har nok TV2 sett en OL effekt. Det er viktig for TV2 å ha gode programmer i helgen, og at Norske talenter leverer som det gjør legger også grunnlaget for flere sesonger av konseptet, hvilket er tilfredsstillende for kanalen. Norske talenter er et program som fenger seere og som er attraktivt for annonsører.

Hva synes du om Norske talenter?



Hver gang vi møtes


Kilde: TV2.no

Hver gang vi møtes har gått på TV2 de siste tre årene, og har skapt mange overskrifter da det er et populært program som fanger mange seere på lørdagskvelden. Årets sesong har skapt mange overskrifter med negativt fortegn (eks1 ,eks 2). Jeg tar en nærmere kikk på hvordan Hver gang vi møtes har levert denne sesongen, og hva som er årsaken til de mange avisoverskriftene. 

Vi ser av utviklingen at det var sesong 2 av Hver gang vi møtes som hadde desidert flest seere, og at årets sesong er den som leverer færrest seere hittil. At programmet appellerer til færre mennesker skyldes ulike årsaker.

1. Hard konkurranse

TV2 benyttet sine OL-sendinger aktiv til å promotere for Hver gang vi møtes, og skapte på denne måten bred kjennskap til årets sesong i flere målgrupper. Dessverre for TV2 så har NRK1 hatt flere sterke program på samme tid. Kun 40 % av befolkningen har tilgang til PVR[i], så hard konkurranse fører i de fleste tilfeller til at man mister mange seere. Dette har nok forsterket seg ytterligere i dette tilfellet da NRK1 har sendt både Mesternes mester og Monsen på Villspor på samme tidspunkt som Hver gang vi møtes. De to NRK1 programmene har hatt en gjennomsnittlig rating på henholdsvis 1 109 000 og 936 000 seere.

Mye av droppet vi ser i årets sesong av Hver gang vi møtes må altså kunne tilskrives den harde konkurransen fra sterke og gode NRK1 program. Dette gjenspeiler seg også i at flere har sett Hver gang vi møtes i opptak enn tidligere.

2. Artister og appell

I følge en IPSOS MMI-undersøkelse ønsker nordmenn å se Øystein Sunde, Åge Aleksandersen, Bjørn Eidsvåg, Jahn Teigen og Morten Harket m.fl i programmet. Undersøkelsen tar opp et av tema som er viktig for seertallene til programmet; hvilke artister som deltar er utslagsgivende for seertallet og hvem som ser på.

I 2013 skiltet programmet med artister som Lene Marlin, Kurt Nilsen og Ole Paus, mens i år har vi sett blant annet Lars Lillo Stenberg, Elg og Alexander Rybak i programmet. Seerprofilen til programmet viser at det var flere yngre som fulgte programmet i 2013 enn i årets sesong. Dette kan tyde på at artistene som er med i år ikke appellerer i like stor grad til de under 40 år, og at programmet blir mer baktungt, altså at det får flere eldre seere. Hvorfor er dette viktig?

En annonsør på TV2 kjøper alle seerne som ser reklamen, og det er desto viktigere at en høyere andel av seerne er i annonsørens målgruppe slik at man gjør et effektivt kjøp. Erfaringsmessig er de fleste annonsørers målgrupper mellom 20 og 60 år, og man ønsker derfor å ha høyest seeroppslutning innenfor dette intervallet.  I år har Hver gang vi møtes hatt en litt eldre profil, men det er fortsatt å anse som et svært attraktivt program for annonsører da det samler mange mennesker på samme tid, og fortsatt har en vesentlig andel blant yngre. Profilen til programmet har dog en utvikling som ikke bør vedvare.

Min mening:

Årets sesong av Hver gang vi møtes har ikke levert helt til forventing, men det er fortsatt et suksessfullt program som samler mange seere og skaper debatt. For annonsører er det et fint program å ligge inntil dersom man ønsker å nå ut til mange mennesker på samme tid.

Jeg tror årets sammensetning av artister ikke er helt optimal for å få seertallene man ønsker. Det er unektelig mange store artister med i årets sesong, men jeg savner flere som har bred appell og som man kjenner sangene til. I så måte tror jeg programmet kunne nytt godt av å ha med mange av de store artistene som folket ønsker.

For artistene innebærer det en ekstremt høy eksponeringsverdi å være med i programmet. Deltakelse gir artistene mulighet til å vise et bredt repertoar og de eksponeres for andre målgrupper enn de tradisjonelt sett har appellert til. Dette gjenspeiles kanskje best i Øyvind "Vinni" Sauvik sin deltakelse i programmet, som utvilsomt gjorde at flere målgrupper åpnet øynene for artisten.

Det er mange meninger om programmet, og det er naturlig grobunn for flere sesonger dersom man får med seg de rette artistene.

Hvem kunne du tenkt deg å se i Hver gang vi møtes



[i] Kilde: TNS Gallup

 

Paradise Hotel


Kilde: TV3.no

I 2009 satte TV3 i gang med Paradise Hotel, og programmet er nå inne i sin 6. sesong. Gjennom sesongene har serien skapt en rekke overskrifter, og programmet assosieres kanskje sterkest med Petter Pilgaard fra den første sesongen, samt Triana Iglesias som har vært programleder hele veien.

Serien har unektelig mange trofaste følgere og fenger hos et yngre publikum. Jeg tar en kikk på hvordan serien har gjort det rent seertallsmessig på lineær TV og h hvordan utviklingen er.

 

Vi ser at det er færre som følger årets sesong av programmet enn tidligere år. Vanligvis følger flere serien i finaleuken enn resten av sesongen så forskjellen vil nok utjevne seg noe, men ikke helt. Det er klart at Paradise Hotel appellerer til de yngre, og det vil derfor være interessant å se hvor mange som velger å se programmet i opptak. 



Andelsmessig så følger flere programmet i opptak enn tidligere, men vi ser at det er færre personer som ser enn i 2013. Dette kan primært forklares av to faktorer:

1. Seerne følger heller programmet på TV3Play og Viaplay.

Både TV3Play og Viaplay har hatt stor vekst det siste året. På disse tjenestene kan man følge programmet og se ekstramateriell som legges ut. På Viaplay får man også tilgang til morgendagens episode, noe som gjør at man kan ligge i forkant av lineær TV.  Det virker naturlig at ivrige tilhengere av programmet benytter seg av disse tjenestene, både for å kunne se mer og for å kunne ligge i forkant. Dette er dog utfordrende for TV3.

En seer på nett-tv og abonnementsløsninger ser mindre reklame enn de som ser linær TV. Dette betyr at dersom flere velger å se på nett i stedet for linær TV så kan ikke TV3 selge like mange reklameeksponeringer til annonsører. TV3 mister med andre ord potensielle inntekter ved at flere konverterer til å se programmet på nett.

Den nye mediehverdagen til folk preges av at vi ønsker å bestemme hva vi vil se, når vi vil se det, hvor vi vil se det, og hvordan vi vil se det. TV3 har vært tidlig ute med å ta publikums ønsker på alvor, og dette er positivt. Spørsmålet blir da om det svarer seg rent økonomisk for kanalen. I lengden er man avhengig av å finne løsninger som gjør at en seer på nett blir like lukrativ som en seer på lineær TV. Rent økonomisk må man altså øke inntekter eller redusere kostnader tilknyttet nettseeren.

2. Programmet er ikke like attraktivt som tidligere.

Selv om det er åpenbart mange som følger programmet via streamingtjenestene til TV3 så er det ikke nødvendigvis slik at streamingen overgår fjoråret slik at man totalt sett også gjør opp for det lineære seerfallet. Mest sannsynlig er det ikke slik, og dette må da skyldes at programmet ikke er like attraktivt som tidligere.

For en realityserie så skyldes et seerfall som regel at publikum ikke finner deltakerne interessante nok, eller at de ikke er kontroversielle nok.  Eksempelvis så hadde Farmen på TV2 svært gode seertall når Andreas Nøsterud var med i 2012. Han skapte mange overskrifter grunnet hans mange kontroversielle meninger, og dette var nok en utslagsgivende faktor for at mange fant veien til programmet.

Min mening:

Paradise Hotel er fortsatt et attraktivt program for mange seere, og har såpass stor oppslutning at vi kommer nok til å se ytterligere sesonger av serien. Årets sesong har dog skuffet noe. TV3 er nok ikke fornøyd med at den totale ratingen har gått ned kontra fjoråret.

TV3 har utfordringer når det kommer til å få betalt nok per seer på nett. På en annen side er  Paradise Hotel mest sannsynlig med på å løfte deres streamingtjenester totalt sett. Personer som går inn for å se programmet har større sannsynlighet for å bli eksponert for andre program eller annet innhold på tjenestene. Dette er svært positivt for TV3.

Man må berømme TV3 for å ta seerne sine ønsker på alvor. Kanalen har lagt opp til at seerne kan bestemme hva vi vil se, når vi vil se det, hvor vi vil se det, og hvordan vi vil se det. Det neste steget mot en moderne mediehverdag er kanskje å kopiere Netflix og legge ut alt innholdet samtidig slik at man kan fasilitere binge viewing.