hits

juni 2014

"Alle" ser på VM


Kilde: tv2.no

VM fikk i år en forrykende start med angrepsvillige lag som sørget for at turneringen åpnet med svært mange mål. VM er en folkefest, og folk vil se mål.

De som ikke tar turen til Kontraskjæret, puber, eller samfunnshus om du vil, blir målt via TV-meteret. Det vil si at seertallene reflekterer de som har sett kamper på lineær TV hjemme hos seg selv, eller hjemme hos andre. Det er grunn til å tro at det foreligger en del skyggetall her da fotballsendinger er preget av mye samseing utenom hjemmet. Allikevel ser vi at VM sees mye i stuene der hjemme, til stor glede for NRK1 og TV2.

TV2 sparket i gang mesterskapet med Brasil mot Kroatia, som i skrivende stund er den mest sette kampen på kanalen. Generelt sett ser vi at kampene som går klokken 21:00 og 22:00 har en høyere rating enn de som går tidligere i prime-time (prime-time: 1800-2359). Hittil i år har 66,4 % av befolkningen med tilgang til TV sett en kamp hjemme hos seg selv eller andre.


Kilde: TNS Gallup

På NRK er det Spania mot Chile som er den mest sette kampen, men generelt sett så ser vi at kampene på NRK1 har hatt jevnt flere seere. Dette skyldes nok utelukkende at de har hatt flere kamper med bredere appell:


Kilde: TNS Gallup

VM fenger ikke seere bare i Norge, også i nabolandene Danmark og Sverige har VM appellert til seere. Vi ser at nabolandene har vært i stand til å mobilisere flere seere, men det hører til historien at norske husstander med tilgang til TV er 4 141 000, mens i Sverige og Danmark er det respektivt 8 236 000 og 4 861 000.

Oversikt over seertall (personer 12 år+) i Norden:


Kilde: TNS Gallup

TV2 gjør en forrykende TV-vår

Det har vært et innholdsrikt TV-halvår hvor kanalene unektelig har hatt mye på tapetet. I forkant av TV-våren mente vi i Carat at TV2 presenterte det sterkeste tablået og at de hadde gode muligheter for å dra med seg seere videre utover våren.

Med utgangspunkt i dette spådde vi TV2 som vårens vinner. Vi mente også at MTG presenterte et litt for snevert tablå til å kunne hevde seg denne våren.

Ser vi på markedsandelene blant personer 12 år og oppover i årets fem første måneder er det TV2 som er den klare vinneren med en oppgang på 5,7 prosentpoeng kontra fjoråret.

NRK-kanalene mister andeler til de kommersielle kanalene, hvilket er positivt sett med annonsørøyne. TV2, SBS Discovery og FOX har alle lagt bak seg en vår hvor de kan vise til vekst.

TV2 sin vekst skyldes ikke bare at de hadde OL. Trekker vi fra arrangementet  ser vi at kanalen har økt da og. Man kan trygt si at kanalen har levert godt denne våren.

Hvilke konsepter har levert?

Vi ser på noen konsepter som har vekket interesse hos folket i forkant av sesongen, og hvordan disse har levert:

Truls leverte virkelig kanontall på TV2, og seertallene var over all forventning. Det skal bli spennende å se om Truls Svendsen får muligheten til flere konsepter på bedre sendetider enn det han ble tilegnet denne våren. Utover dette leverte Norske talenter  vanvittig godt, mens Hver gang vi møtes sviktet til dels med å levere opp til forventningene. Noe jeg mente var tidvis forventet grunnet manglende stjernefaktor.

TVNorge har levert en god vårsesong. Neste sommer ble fort en favoritt hjemme hos seerne, og Helt Perfekt leverte historisk gode tall. Dessverre for kanalen så skuffet storsatsningen Den siste viking hvilket vår forhandlingsdirektør Jarle Thalberg mente var
fordi realityserien manglet en god helhet.  Utover dette så leverte 71 grader nord og Costa del Kongsvik meget godt, mens Åndenes makt ble offer for at de ble flyttet fra søndag til onsdag. Kanalen valgte til slutt å spare resten av episodene til høstsesongen.

TV3 har hatt en ekstremt tung vårsesong. Et tynt tablå preget av mye repriser, la opp til at det skulle bli tungt å hamle opp med svært sterke tablåer fra konkurrentene TV2 og TVNorge. Paradise Hotel  leverte under forventet. I tillegg måtte kanalen se at Hele Norge Baker også fikk et fall. Samlet gjorde dette at kanalen leverte en vårsesong de helst vil glemme så raskt som mulig.

Jeg mener:

De fleste av de kommersielle kanalhusene økte sine markedsandeler på bekostning av NRK-kanalene, hvilket er svært positivt. Det er bare å berømme de kommersielle kanalhusene for at de virkelig har satset. TV2 står igjen som den klare vinneren, mens SBS Discovery viser at de har muskler til å kjempe om seerne og annonsørkronene. Konkurransen har aldri vært hardere.

På den andre siden finner vi TV3. Kanalen er nødt til å ta drastiske grep og trenger et mye bredere repertoar for og ikke ende som en nisjekanal i forhold til sine konkurrenter. De må legge våren bak seg og stake ut en ny kurs. Mye tyder på at TV2 kommer til å levere et fantastisk år. De går inn i en sommer med Fotball-VM og Tour de France med gode andeler bak seg.

Vi gleder oss til TV-høsten, men først så skal vi se hvem som  vinner fotball-VM.