hits

august 2014

Lovende høst på TV 2



Den 19. august presenterte TV 2 høsten med brask og bram. Høstprogrammet byr på kjente og kjære konsepter, i blanding med noen nye, og kanskje mer spennende, satsninger. Konseptene som blir å finne på TV 2 til høsten er mangfoldige:

TV 2 satser på konsepter som Idol,Farmen, Senkveld og Skal vi danse som alle har levert jevnt over 500 000 seere de senere årene. I så måte opprettholder definitivt TV 2 leveringsevnen for annonsører denne høsten.  I tillegg til de velkjente konseptene satser de på noen spennende nye konsepter. Født i feil kropp har eksempelvis begynt ekstremt godt, og bygget forventninger rundt fortsettelsen da programmet fikk hele 638 000 seere på mandagens premiere.

Utover dette virker det som at Kampen for livet, Sporløs, Meglerne og Idol jr. er de sterkeste kortene blant nysatsningene. Truls Svendsen har gjort stor suksess med Truls - oppdrag hurtigruta og det skal bli spennende å se hvordan Meglerne med Svendsen i spissen gjør det i høst. Det vi har sett ser unektelig bra ut, men for komedie har det historisk sett vært vanskeligere å oppnå gode seertall enn typiske "feelgood" programmer som vi tradisjonelt har sett ham i tidligere.

Tidligere har vi fått innblikk i livet til Tone Damli Aaberge på TV 2, men denne gangen er det Sandra Lyng Haugen som skal vise frem sitt liv på TV 2 Bliss. Tone leverte jevnt med seere på TV 2, og det blir interessant å se om Sandra kan levere seere på TV 2 Bliss. For de som ikke får nok med å følge Sandra sitt liv, så får man også et gjensyn med Bloggerne på TV 2 Bliss.

For de ishockey interesserte så vil TV 2 Zebra følge Espen "Shampo" Knutsen og hans Vålerenga Hockey, både på og utenfor banen, i 20 episoder. De sportsinteresserte vil definitivt ha interesse av å få med seg denne serien, promoen viser svært lovende tendenser. Realiteten er dog slik at hockey er nisjeidrett i Norge, og historisk sett har hockey hatt vanskelig for å levere gode seertall. Forventningene til seertallene på konseptet er derfor moderate.  

Jeg mener:

TV 2 kan vise til et svært bredt spekter i høstens program, og det er definitivt noe for alle og enhver. Det er betryggende for annonsørene at man satser på sikre kort, som igjen betyr stor leveringsevne. Det er dog ikke utenkelig at vi kan komme til å se en liten nedgang på de mest satte konseptene, som eksempelvis  Skal vi danse.

Vi tror det skal bli vanskelig for konkurrentene å hamle opp med TV 2, da de er i en positiv trend etter både OL og fotball-VM og har klart å tiltrekke seg nye seere som velger TV2 som sin første kanal.  Men TVNorge har også et svært godt tablå i høst, så hvem som stikker av med seerne på ukedagene er vanskelig å forutse. TV3 antas å gå en tøff høst i møte og vil nok miste noen andeler. NRK har skuffet stort i 2014 og må stoppe den negative trenden. Vi er usikre på om de klarer det denne høsten.

Vi gleder oss til å se hvordan høsten utspiller seg. Konkurransen mellom de to største kanalhusene har aldri vært høyere. Forhåpentligvis betyr dette at trenden med økende grad av tv-seing på kommersielle kanaler fra i våres fortsetter til høsten.

TV 2 er foreløpig et hestehode foran med tanke på at noen av høstens programmer allerede har startet, og har fått muligheten til å forme vaner blant tv-seerne. Det eneste negative med høstens skjema på TV2 er at vi ikke ser en programmering som vil føre til foryngelse av seermassen.

TV 2 klatrer i sommer

Kilde: Vg.no

Om sommeren så preges sendeskjemaet til TV-kanalene av lavsesong, og de fleste kanalene sender som regel en del repriser. I år har TV 2 kunnet skimte med både fotball-VM og Tour de France, og dette har utvilsomt bidratt til at juni og juli har sett svært bra ut for kanalen. I personer 20-60 år ser markedsandelene slik ut:


I juni og juli går TV 2?gruppen opp med 2,9 prosentpoeng mot fjoråret. Hovedkonkurrenten SBS Discovery går tilbake 0,6 prosentpoeng, men har allikevel opprettholdt en imponerende markedsandel i en tid hvor det var forventet at TV 2 skulle kapre markedsandeler. FOX, som består av National Geographic, Fox og BBC Entertainment, vokser og har så langt tilbakelagt et veldig godt år og kan vise til vekst i 6 av årets 7 gjennomførte måneder. MTG på sin side fortsetter fallet, hvilket innebærer at kanalhuset har mistet markedsandeler i like mange måneder som FOX har sett vekst hittil i år.

TV 2 kaprer markedsandeler på bekostning av NRK, SBS Discovery, MTG og andre kanaler. NRK har, på tross av fotball-VM, sett en nedgang i markedsandel på 0,3 prosentpoeng i sommer.

Samleposten "Andre kanaler" har falt i markedsandeler siden 2010, og forklaringen på dette kan være inntoget av tilbydere som Netflix, Viaplay, Dplay, TV2 Sumo og HBO Nordic.  Markedet har i lang tid gått mot å bli mer fragmentert ved at vi ser på stadig flere kanaler. Med tilgang til nevnte aktører har folk mindre behov for å kanalsurfe nedover kanallisten om de ikke finner noe interessant på de store kanalene. Det er mer fornuftig og heller å starte opp Netflix eller Viaplay hvor man vet det er enormt med innhold.

 

Sommerens satsninger

 

Sommertid på TV 2: TV 2 pusset opp konseptet i forkant av sommeren, og satset på å gjøre det yngre med programlederne Guri Solberg, Ida Fladen og Gunhild Dahlberg. Programmet, som man forventet skulle levere mellom 250 000 og 300 000 seere, har høstet mye kritikk i media. Blant andre var de tidligere TV 2 profilene Oddvar Stenstrøm og Per Ståle Lønning ute og kritiserte det de mente var slett journalistikk. Programmet har skuffet og snittet på 179 000 seere. I tillegg har ikke seerprofilen til programmet blitt nevneverdig yngre. TV 2 må nok vurdere hva de skal gjøre med konseptet videre.

Allsang på Grensen: Katrine Moholt har også denne sommeren vært programleder for Allsang på Grensen sendingene fra Halden. Allsang på Grensen som konsept har alltid appellert til de litt eldre seerne, og dette er noe TV 2 er klar over. I år ble konseptet flyttet lengre ut på sommeren som følge av Fotball-VM, og forventningene våre var derfor moderate til konseptet. Allikevel har Moholt og kompani trukket 336 000 seere i snitt, hvilket må sies å være imponerende tatt i betraktning at programmet går klokken 20:00 på sommerkvelder.

Sommer i Dyreparken: I år kunne vi se Janne Formoe og Gaute Grøtta Grav lede sendinger fra Dyreparken i Kristiansand. Programmet snittet på 250 000 seere, noe som er i tråd med hva man kan forvente på en lørdagskveld i sommermånedene.

Jeg mener:

TV 2 har nytt godt av Tour de France og fotball-VM. Samtidig har kanalen produksjoner som ?Allsang på Grensen? og ?Sommer i Dyreparken? som begge har trukket mange seere til TV-skjermen i sommer. Markedsandelene går i favør TV 2, og det er nok mye grunnet et mindre fokus på repriser enn det konkurrentene har hatt.

 FOX-gruppen, på tross av sin størrelse, skal heller ikke glemmes i det hele. De har lagt bak seg et veldig godt år og fortsetter veksten også i sommer. Vi gleder oss til TV-høsten, hvor det utvilsomt blir en dragkamp mellom TV 2 og SBS Discovery.