hits

september 2014

De kommersielle kanalene vinner i august

 

Høsten er på trappene og i tradisjon tro har TV-kanalene startet sine høstsatsninger. TV 2 har vært tidligere ute enn konkurrentene med storsatsningene og har allerede vært på med blant annet Idol, Født i feil kropp og Skal vi danse. SBS Discovery startet premiereuken på søndag, med Alt for Norge og et gjensyn med Big Brother.

August viser seg som en svært god måned for de kommersielle kanalene. NRK fortsetter den dårlige trenden fra i våres, og de kommersielle kanalene tar andeler i målgruppen personer 20-60 år.

TV 2 var tidligere ute med høstsesongen enn konkurrentene, men på tross av dette er det SBS Discovery som kan vise til størst vekst i august måned. De to kommersielle kanalhusene er nå tilnærmet på høyde med statskanalene i målgruppen personer 20-60 år.

TV 2

Idol er i gang med sin åttende sesong og har startet meget bra. 495 000 fikk med seg første audition-runde, mens fredagens sending trakk 662 000 skuelystne nordmenn. TV 2 har et godt grep om fredagen og har med den tidlige Idol lansering lagt grunnlaget for å forme seervaner om fredagene.

Det er ikke bare Idol som har levert gode seertall for TV 2, både Skal vi danse og God kveld Norge åpnet med sterke seertall. Satsningen Født i feil kropp tok mange på sengen da programmet åpnet med hele 638 000 seere. I etterkant har premieren krøpet over 700 000 seere hvis vi inkluderer opptaksseing foretatt innen 7 dager etter sending. 

TVNorge

På tross av en senere start, så kom TVNorge i 100 ut av startblokka. Søndagens premieresendinger var en stor suksess, hvor Alt for Norge trakk 493 000 til skjermen, mens 339 000 fikk med seg Big Brother på TVNorge og FEM. Frem til Farmen kommer på TV 2 vil vi nok se at søndager kommer til å bli en TVNorge dominert dag.

Jeg mener:

Vi ser en svært sterk åpning fra både TV 2 og SBS Discovery, samtidig ser MTG og FOX også en liten vekst i august.

NRK fortsetter sitt fall på bekostning av de kommersielle kanalene. De kommer sterkere tilbake når deres høstsatsninger, med blant annet "The Hit", er å finne på skjermen, men i mellomtiden står dragkampen mellom de kommersielle kanalhusene.

De kommersielle kanalene er soleklare vinnere i august, og mange av høstens satsninger har allerede lagt grunnlaget for å bli seerfavoritter fremover.