hits

november 2014

Knallsterk vår på TVNorge

I går lanserte TVNorge sin vårsesong med et tablå fylt med velkjente konsepter, i god blanding med spennende nyheter. Første inntrykket er tydelig; dette ser veldig lovende ut.

Siden 2009 har trenden for SBS Discovery og deres hovedkanal, TVNorge, vært meget positiv. Vårens program legger definitivt til rette for videre vekst.

Blant personer 20-60 år har kanalgruppen sett en betydelig vekst i markedsandel de siste 6 årene.

TVNorge sitt tablå til våren:

Det blir et gjensyn med klassikere som Åndenes makt, 71 grader nord og Helt perfekt, mens Aamodt og Kjus har fått en liten oppussing ved at de nå er på bortebane. Det satses også videre på suksessene Neste sommer og På liv og død, som hadde et seersnitt på henholdsvis 443 000 og 343 000. 

 

Mellom bakkar og berg og Jegertvillingene

 

Blant nysatsningene så finner vi blant annet Mellom bakkar og berg, som er en slags sketsjeparodi på Norge Rundt med Espen Eckbo, Lene Kongsvik Johansen, Odd-Magnus Williamson, Henrik Thodesen og Kevin Vågenes. Klippene jeg har sett virker svært lovende, og med profilerte tv-personligheter så knyttes det store forventninger til programmet.

Et av vårens "wildcard" er definitivt Jegertvillingene. Programmet følger to jaktfrelste tvillinger fra Nord-Norge på diverse jaktmarker i USA. De korte snuttene jeg har sett ser gode ut, men dette kan fort bli en av vårens skuffelser.

 

Jeg mener:

 

TVNorge presenterer et knallsterkt tablå for våren. Tablået har en god blanding av klassikere som man vet vil levere seere, og en hel del spennende nysatsninger.  Jeg mener at TVNorge definitivt har lagt grunnlaget for videre vekst med dette sendeskjemaet. I tillegg til svært lovende program på hovedkanalen, satser man videre på kjente konsepter på nisjekanalene.

For annonsører er det betryggende å se at TVNorge lanserer et såpass sterkt tablå. Annonsørene kan føle seg sikre på reklameleveranser, med attraktive plasseringer i prime-time og muligheten for å nå mange seere på kanalen. At TVNorge leverer et så sterkt sendeskjema styrker TV som reklamekanal denne våren.

 

 

TV 2 vokser, NRK taper igjen



TV 2 kaprer nok engang markedsandeler i den kommersielle målgruppen personer 20-60 år, og det på bekostning av statskanalene.

Sammenlignet med tidligere år ser det svært lyst ut for både TV 2 og SBS Discovery, mens NRK på sin side må klø seg i hodet. Statskanalene har sett en betydelig nedgang mot tidligere år:



Etter OL i februar har ikke TV 2 sett seg tilbake, de kan vise til en gjennomsnittlig vekst i markedsandel på ca 13 % i år. Mens de andre kommersielle kanalene holder så godt som status quo i oktober så kan TV 2 vise til en betydelig vekst. Tallenes tale er klar; TV 2 er nesten 4 prosentpoeng større enn NRK i oktober. Med den siste tidens utvikling er det fristende å kåre TV 2 til vekstvinneren i 2014 allerede nå.



Oktober er en viktig måned for kanalene. Så godt som alle de store satsningene til kanalene er i gang, og seervanene er i stor grad satt. Historisk sett har NRK hatt en høy markedsandel i personer 20-60 år i november og desember, og det skal bli spennende å følge om TV 2 og SBS Discovery fortsetter veksten og opprettholder seervanene inn mot jul.